Selasa, 10 April 2018

10 pantang larang ibu hamil wajib tahu


Info petua tips 10 pantang larang ibu hamil wajib tahu. Kehamilan merupakan saat yang mengembirakan terutama bagi ibu yang pertama kali mengandung anak pertama. Pelbagai perasaan serta pengalaman dapat dialami sehinggakan kadang-kala kita terleka dan lalai sehingga kita melakukan sesuatu perkara yang tidak sepatutnya dilakukan ketika dalam proses kehamilan.

10 pantang larang ibu hamil wajib tahu

Info menarik : Bagaimana tubuh kita menghadapi stree & Cara mengatasi

Apa itu kehamilan \ ibu hamil


Kehamilan ibu hamil adalah suatu keadaan membawa satu atau lebih embrio atau fetus oleh mamalia betina, termasuk manusia, dalam tubuh mereka. Dalam kehamilan, kemungkinan berlaku kehamilan serentak (sebagai contoh, dalam kes kembar dua, atau kelahiran kembar lebih dari dua). Kehamilan manusia juga merupakan kehamilan yang paling dikaji diantara kesemua kehamilan mamalia.

Kehamilan manusia berlansung sekitar 9 bulan antara tarikh kitaran haid terakhir dan kelahiran (38 minggu dari tempoh persenyawaan). Istilah perubatan bagi wanita mengandung adalah genetalian, sebagaimana istilah perubatan bagi bayi adalah embrio (minggu awal) dan kemudiannya fetus (sehingga lahir). Wanita yang hamil buat kali pertama dikenali sebagai primigravida atau gravida 1: seorang wanita yang tidak pernah mengandung adalah dikenali sebagai satu gravida 0; serupa dengan istilah para 0, para 1 untuk penghamilan kali kedua dan seterusnya.

Dalam takrif-takrif perubatan dan sah dalam masyarakat, kehamilan insani adalah agak secara arbitrari terbahagi kepada tiga tempoh trimester, sebagai satu cara untuk memudahkan rujukan kepada perkembangan janin daripada pelbagai peringkat. Trimester pertama ialah tempoh di mana risiko tertinggi keguguran (kematian biasa embrio atau fetus) boleh berlaku. Trimester kedua ialah semasa perkembangan fetus boleh mula dipantau dan didiagnosis. Trimester ketiga ialah permulaan kebolehhidupan seseorang insani, atau kebolehan fetus untuk terus hidup, dengan atau tanpa bantuan perubatan, dan berada di luar rahim ibu. - wikipedia | kehamilan ibu

Sebaik sahaja kita dapat tahu yang kita hamil, perasaan kita bercampur baur. Gembira sebab bakal menimang cahayamata, risau sebab tak tahu apa yang bakal terjadi sepanjang tempoh 9 bulan.

Ada beberapa perkara yang perlu kita jauhi demi keselamatan ibu dan bayi dalam kandungan.

10 pantang larang ibu hamil wajib tahu


1. Merokok
merokok akan meningkatkan risiko bayi kurang berat badan semasa lahir dan juga baby pra matang. Jadi kalau boleh berhentilah merokok secara perlahan-lahan sekiranya anda ibu yang merokok.

2. Alkohol
minuman beralkohol boleh membahayakan nyawa bayi anda. Bagi mereka yang beragama islam pula, ianya adalah 'HARAM'.

3. Kafein
Kajian menunjukkan pengambilan kefein yang terlalu banyak boleh menyebabkan keguguran dan juga kelahiran baby yang kurang berat badan. Kalau nak minum juga, pastikan pengambilan tidak lebih daripada 300mg sehari.

4. Toxoplasmosis
Parasit ini hidup dalam susu dan cheese yang tidak dipastuer, daging yang tidak berapa masak, najis kucing dan juga tanah tempat kita tanam sayur-sayuran.

Toxoplasmosis boleh menyebabkan keguguran ataupun kecacatan kepada kandungan. Ini boleh dielakkan dengan membasuh buah-buahan dan sayuran dengan cermat dan bersih serta masak daging sehingga betul-betul masak.

Kisah tauladan : Seorang petani menemui mata air ajaib

5. Ubat-ubatan
Jangan ambil ubat-ubatan tanpa nasihat doctor. Walaupun pening kepala, silalah rujuk kepada doctor.

6. Paracetamol
Paracetamol boleh diambil semasa hamil, namun perlu diingatkan yang pengambilan dadah perlulah dielakkan terutamanya semasa kandungan berusia 12 minggu kecuali atas nasihat doctor.

7. X-ray perut
X-ray mempunyai radiasi yang berbahaya kepada bayi dalam kandungan. X-ray gigi boleh dikategorikan sebagai selamat namun harus diingatkan yang anda perlu sentiasa memberitahu doctor yang anda hamil. Sekiranya rawatan gigi tidak terlalu urgent, doctor anda mungkin akan menangguhkan rawatan buat seketika.

8. Jacuzzi dan sauna
Ini perlu dielakkan semasa hamil kerana ia boleh menyebabkan suhu badan anda meningkat dengan cepat. Hal ini boleh mendatangkan bahaya kepada kandungan dan lebih teruk lagi berlakunya pendarahan.

9. Penyakit berjangkit
Virus penyakit berjangkit ini boleh membahayakan ibu dan bayi. Cepat-cepat rujuk kepada doctor untuk mendapatkan rawatan dan nasihat mereka sekiranya anda menghidapinya. Contoh chicken pox !

10. Perjalanan jauh
Ibu hamil yang travel menggunakan kapal terbang mempunyai risiko yang kecil tetapi agak merbahaya dalam membentuk Deep Vein Thrombosis (DVT- nama saintifik untuk darah beku). Darah beku ini boleh membahayakan nyawa sekiranya sampai ke peparu.

Sekiranya anda terpaksa travel, minum air yang banyak, pakai stokin, bangun dan berjalan-jalan dengan kerap sekurang-kurangnya sejam sekali untuk betulkan peredaran darah.

Sekiranya anda travel menggunakan kereta, pastikan lakukan perkara yang sama.

Untuk wanita : tips petua cara besarkan payudara - selamat & cepat

Ibu-ibu semua, sayang dengan kandungan anda ? Kalau sayang, elakkanlah melakukan 10 pantang larang kehamilan tersebut bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku bukan sahaja kepada bayi dalam kandungan bahkan kepada ibu hamil.
Show comments
Hide comments

0 comments:

Catat Ulasan


Top