Khamis, 14 Mac 2019

3 khasiat buah delima bagi ibu mengandung

3 khasiat buah delima bagi ibu mengandung - Buah delima merupakan salah satu buah yang cukup terkenal dengan khasiatnya yang sangat baik untuk tubuh badan kita. Banyak khasiat buah delima boleh dimanfaatkan terutama sekali untuk ibu mengandung.

3 khasiat buah delima bagi ibu mengandung

3 khasiat buah delima bagi ibu mengandung

  • Membantu Peredaran Darah
  • Kaya Dengan Vitamin C
  • Kaya Dengan Antioksidan
  • Baik Untuk Kulit
  • Merawat Keguguran Rambut
'ms.wikipedia.org/wiki/Delima' mentafsirkan bahawa - Delima (Punica granatum) merupakan sejenis pokok renek atau pokok kecil daun luruh yang berbuah dan boleh membesar sehingga ketinggian lima hingga lapan meter. Pokok delima berasal daripada Asia Barat Daya dan telah ditanam secara semulajadi di seluruh kawasan Lembah Mediterranean dan Kaukasus sejak zaman purba.

Ia ditanam secara meluas di seluruh Afghanistan, Algeria, Armenia, Azerbaijan, Iran, Iraq, India, Pakistan, Syria, Turki, bahagian-bahagian lebih kering di Asia Tenggara, Semenanjung Malaysia, India Timur, dan kawasan bertropika di Afrika. Pokok delima telah dibawa masuk ke Amerika Latin dan California oleh para peneroka Sepanyol pada tahun 1769. Pokok delima kini ditanam di sebahagian kawasan California dan Arizona untuk pengeluaran jus.

Di Hemisfera Utara, pokok delima biasanya berbuah bermula dari bulan September sehingga Februari. Manakala di Hemisfera Selatan, pokok delima berbuah dari bulan Mac sehingga Mei.

Buah delima telah banyak diperihalkan dalam beberapa teks-teks / kitab-kitab keagamaan, antaranya Kitab Keluaran dalam Perjanjian Lama, Homeric Hymns dan Al-Quran. sejak tahun-tahun kebelakangan ini, buah delima dilihat telah mencapai permintaan yang memberangsangkan khususnya untuk jualan dalam pasaran komersial

Baca juga : Rahsia minyak wangi tahan lama

1, Membantu Peredaran Darah.
Buah delima mengandungi Phytochemical Compounds yang bagus untuk jantung. Ia juga boleh mengurangkan tekanan darah tinggi, sesuai bagi ibu hamil yang berada di peringkat akhir kehamilan atau menghidap darah tinggi ketika hamil.

2, Kaya Dengan Vitamin C.
Buah delima sangat kaya dengan vitamin c. Ketika peringkat kehamilan, badan anda memerlukan banyak vitamin c saat membesarkan anak dalam kandungan.
Kajian menunjukkan buah delima memberi impak kesan positif ke atas kesihatan tulang, amat sesuai untuk tumbesaran bayi.

3, Kaya Dengan Antioksidan.
Buah delima mengandungi lebih banyak antioksidan daripada teh hijau dan buah anggur. Proses Antioksidan menstabilkan radikal bebas dalam tubuh badan. Radikal bebas ini amat bahay kerana boleh merosakkan sel dalam tubuh.

Info menarik : Rahsia cara mengatasi punca jerawat di muka kini terbongkar

Khasiat tambahan buah delima untuk ibu hamil - Bonus!

1, Baik Untuk Kulit.
Kebanyakkan produk penjagaan kulit mengandungi jus delima sebagai ramuannya. Hal ini disebabkan Khasiat buah delima membantu dalam melembabkan kulit, mengurangkan jerawat dan menggalakkan pertumbuhan semula sel baru yang sihat.

2, Merawat Keguguran Rambut.
Mengambil buah/jus delima secara berkala mampu menguatkan akar rambut. Hal ini boleh mengelakkan masalah keguguran rambut ketika peringkat kehamilan yang sering dihidapi bagi sesetengah ibu hamil.

Buah atau Jus Delima tidak boleh diambil sekiranya Selsema, Batuk, Cirit Birit atau penyakit berkaitan.

Buah/jus delima boleh mengganggu kesan beberapa ubat. Terutamanya ubat kolestrol.

Info lanjut boleh kunjungi website ini sinarMY | 10-khasiat-dan-kelebihan-buah-delima

Jangan lupa share artikel ini dengan kawan-kawan dekat Facebook yer ....
Show comments
Hide comments

2 ulasan

  1. ala..pregnany kedua-dua anak tak amalkan pun makan delima..huhu

    BalasPadam


Top