Selasa, 17 November 2015

3 punca utama masalah keguguran rambut

3 punca utama masalah keguguran rambut - Masalah keguguran rambut boleh terjadi kepada sesiapa sahaja samaada wanita mahupun lelaki. Menurut kajian, keguguran rambut tergolong dalam dua kategori iaitu keguguran normal dan tidak normal.

Menurut sumber panduan kesihatan , secara puratanya terdapat lebih kurang 100,000 rambut pada kulit kepala kita. Setiap rambut yang di hasilkan oleh folikel, tumbuh dengan kadar setengah inci setiap bulan.

Pertumbuhan rambut ini berlaku antara 2 hingga 6 tahun. Selepas itu pertumbuhan rambut terhenti seketika sebelum ianya gugur. Tidak lama kemudian folikel akan menghasilkan rambut baru bagi menggantikan rambut yang telah gugur. Begitulah kitaran rambut kita dan ianya sentiasa berulang.

3 punca utama masalah keguguran rambut

3 punca utama masalah keguguran rambut


Rambut gugur berlaku apabila kitaran pertumbuhan rambut kita terganggu disebabkan oleh folikel rambut yang di musnahkan dan di gantikan dengan tisu yang rosak. Kebiasaannya masalah utama rambut gugur di kaitkan dengan salah satu sebab berikut :
  • Perubahan hormon
  • Penggunaan produk yang tidak sesuai
  • Kekurangan vitamin yang diperlukan
Perubahan hormon.
Perubahan hormon dan ketidakseimbangan hormon boleh menyebabkan keguguran rambut sementara. Perubahan hormon ini mungkin di sebabkan oleh kehamilan, melahirkan anak atau bermulanya menopause. Tahap hormon juga boleh terjejas di sebabkan oleh masalah kesihatan seperti kelenjar tiroid.

Penggunaan produk yang tidak sesuai.
Rambut juga mudah gugur jika anda sering mewarnakan rambut atau selalu menukar gaya rambut lurus atau kerinting. Apa yang perlu anda lakukan ialah memilih syampu yang boleh melindungi rambut daripada kerosakan. Jangan terlalu kerap mencuci rambut dan jarakkan penukaran warna dan gaya rambut.

Baca juga :
- Tips cara memerahkan bibir petua tradisional
- Kisah tauladan seekor helang dan ayam
- 5 tips petua cara mencantikkan kulit muka

Kekurangan vitamin yang diperlukan.
Badan kita memerlukan pelbagai vitamin, mineral dan protein untuk mengekalkan rambut yang sihat. Sekiranya kita mengamalkan diet yang tidak seimbang ia akan mempengaruhi pertumbuhan rambut kita dan boleh menyumbang kepada masalah rambut gugur. Amalkan pemakanan yang kaya dengan protein dan vitamin E untuk membuatkan rambut kita kuat dan sihat.

Terdapat juga punca lainnya yang menyebabkan rambut gugur namun 3 punca utama masalah keguguran rambut diatas adalah yang paling lazim menjadi punca utama. Semoga bermanfaat..
Show comments
Hide comments

0 comments:

Catat Ulasan


Top