Sabtu, 14 November 2015

Tips petua cara menghilangkan bau badan semulajadi

Tips petua cara menghilangkan bau badan semulajadi - Bau badan merupakan satu aroma yang memberi impak negatif kepada anda. Fenomena ini terlalu umum dan sukar untuk menemui penyelesaiannya sekiranya orang tersebut adalah anda atau orang terdekat anda.

Hendak ditegur, takut. Nak tutup hidung, malu. Tahan nafas pula, nanti mati. Ketahui teknik menghilangkan bau badan semulajadi ini kerana ia amat berguna disaat anda berhadapan dengan masalah bau badan ini. Boleh diamalkan kepada diri sendiri dan juga diberi pengetahuan kepada orang lain.

Tips petua cara menghilangkan bau badan semulajadi

Apa itu bau badan


Menurut wikipedia , bau badan merupakan suatu aroma yang terhasil daripada proses semulajadi pemecahan protein oleh bakteria. Bau badan juga terhasil daripada peluh berlebihan hasil daripada proses semulajadi pembakaran kalori badan manusia melalui aktiviti seharian.

Punca terjadinya masalah badan berbau

  • Faktor pemakanan
  • Perubahan hormon
  • kebersihan dan penjagaan diri
  • Ketidakseimbangan diet
  • Tekanan yang berlebihan

Tips petua cara menghilangkan bau badan semulajadi


Mandi dua kali sehari : Mandi sebanyak dua kali sehari mampu mencegah bau badan dan meningkatkan keyakinan diri. Proses ini mampu menanggalkan kotoran serta menghilangkan peluh. Ianya juga boleh menyegarkan tubuh badan dan mengurangkan tekanan.

Gunakan daun sirih : Daun sirih merupakan sejenis daun yang kerap digunakan oleh nenek moyang kita sebagai alat pembuka bicara dan sebagai herba bagi tujuan kesihatan. Petik beberapa helai daun sirih, cuci bersih dan hancurkannya sehingga menjadi seakan-akan serbuk kemudian gosokkan serbuk daun sirih tersebut dicelah ketiak sebelum mandi. Tunggu hingga 8-10 minit barulah dicuci dan masuk mandi.

Diet pemakanan harian : Bau badan juga dapat dielakkan atau pun dikurangkan dengan cara mengawal pemakanan harian. Kaedah ini mampu menghilangkan bau badan. Antara bahan-bahan masakan yang menyumbang kepada bau badan berlebihan adalah seperti rempah ratus, daging merah, alkohol, seta bahan lainnya termasuk kafein dan rokok.

Pengambilan buah-buahan dan sayuran segar : Untuk pengetahuan, buah-buahan dan sayuran segar mengandungi vitamin dan kandungan mineral yang tinggi. Pengambilan bahan segar ini dengan kerap mampu menghilangkan bau badan secara semulajadi seperti epal, jeruk, tembikai, pisang dan semua sayuran segar.

Gunakan Deodorant : Kaedah ini merupakan cara yang paling popular digunakan oleh kebanyakan orang. Kos penggunaan juga adalah sangat berpatutan dan boleh digunakan oleh semua lapisan masyarakat. Deodorant ini juga mempunyai pelbagai jenis dan fungsi antaranya menghilangkan bau badan, melembabkan ketiak dan juga memutihkan ketiak.

Rawatan moden dengan menggunakan laser : Rawatan moden dengan menggunakan pancaran laser adalah merupakan cara terkini bagi menghilangkan bau badan. Kos rawatan ini juga sangat mahal dan sesuai digunakan bagi rawatan bau badan yang berlebihan dan menyeluruh.

Baca juga :
- 3 petua & tips cara mengatasi nafas berbau busuk
- Panduan convert gambar kepada text ASCII
- 5 tanda serangan penyakit jantung harus diketahui

Sekian saja, semoga apa yang dikongsikan bersama bermanfaat untuk semua - Tips petua cara menghilangkan bau badan semulajadi
Show comments
Hide comments

2 ulasan

  1. info yang berguna.. saya tag di sini

    http://bebyyellowshiteru.blogspot.my/2015/11/giveaway-duit-saku-bawal-aidijuma-by.html

    BalasPadam


Top