Jumaat, 13 April 2018

Anak pintar berjaya - Kasih sayang atau disiplin ?


Anak pintar berjaya - Kasih sayang atau disiplin ? Semua ibu bapa di luar sana inginkan yang terbaik untuk anak-anak mereka. Tiada siapa mahu perkara yang buruk terjadi pada si penyeri rumahtangga ini. Oleh kerana itu, kita sanggup melakukan apa saja untuk mendidik dan mengasah bakat mereka sejak kecil.

Namun, persoalannya kini adakah cara membesarkan anak yang bijak berjaya ini melalui kasih sayang mahupun disiplin ! Terdapat juga ibu bapa di luar sana menjadikan anak mereka seperti robot dan tidak kurang juga menjadikan anak mereka sebagai satu 'senjata persaingan' di kalangan masyarakat setempat.

Betulkah tindakan kita mendidik anak sebagai ibu bapa ?

Apakah kesan dan hasil pendidikan yang kita berikan kepada anak-anak ?

Anak pintar berjaya - Kasih sayang atau disiplin

Info terbaik : bagaimana tubuh kita menghadapi stress & cara mengatasinya

Anak pintar berjaya - Kasih sayang atau disiplin ?


Kajian baru-baru ini mendedahkan ibu bapa harus memberi kasih sayang yang secukupnya, berbanding terlalu tegas dengan disiplin yang ketat. Ini kerana tumbesaran anak-anak melibatkan 3 perkara penting yang boleh menjejaskan kebijaksanaan mereka kelak.

Bigthink ada mengupas hal ini dengan tajuk yang sangat hebat iaitu 'how to raise genius kids'

3 kunci besarkan anak bijak berjaya


Kasih sayang ibu bapa adalah kunci besarkan anak yang bijak. Anak akan membesar dengan bijak jika mereka diberi kasih sayang sepenuhnya berbanding tindakan tegas yang mana 90% darinya kita larang anak kita untuk lakukan.

Ya, mereka mungkin perlu berlatih selama beberapa jam untuk mahir. Tapi, kanak-kanak membentuk memori childhood untuk membesar dengan lebih bijak.

Jadi, sejak kecil lagi mereka akan belajar dari 3 teknik ini untuk menjadi bijak :
  • pembelajaran dengan ibu bapa
  • contoh yang diberi dari ibu bapa
  • pembentukan identiti sendiri selepas melihat ibu bapa

Rugi tak baca : tips & petua cara membina tulang yang sihat

Malah, dari ibu bapa juga, anak-anak akan mengambil contoh terhadap sesuatu tingkah laku. Mungkin dia akan ikut si bapa yang suka bermain game di telifon bimbit, atau ikut si ibu yang cerewet dan kuat membebel.

Kemudian, baru mereka membentuk identiti diri mereka sendiri. Semuanya berdasarkan kasih sayang dan disiplin yang kita berikan pada mereka.

cara besarkan anak pintar berjaya genius

Kasih sayang, disiplin atau ego ibubapa ?


Hal ini bukanlah sesuatu yang baru terjadi namun ianya adalah sebahagain dari lumrah kehidupan. Dewasa ini, ramai ibubapa mengetepikan kasih sayang yang sepatutnya diberikan kepada anak-anak.

Kenapa ? kurangnya pengetahuan keibubapaan dengan menggangap mendisiplinkan anak dengan memaksa mereka melakukan sesuatu yang kita rasa penting untuk masa depan mereka, ataupun ego ibubapa yang tidak mahu kalah dengan kelebihan anak orang lain ?

Apa yang penting adalah kegembiraan anak-anak. Jika anak dipaksa untuk jadi bijak, mereka akan tertekan. Jika mereka dipaksa untuk melakukan sesuatu yang tidak mereka minati, mereka akan memberontak.

Lepas bersalin ? : tips & petua agar luka jahitan bersalin cepat sembuh

Pada tahun 1960-an, seorang pakar psikologi telah mengkaji bagaimana ingin mencipta kecemerlangan dalam diri seseorang. Pelbagai teori dikeluarkan namun belum dapat dipastikan keberhasilannya.

Laszlo Polgar merupakan seorang individu yang mengikuti perkembangan kajian tersebut. Beliau berasa kagum dan yakin dengan kejian yang dilakukan itu. Beliau juga ada menulis sebuah buku bertajuk 'Bring Up Genius!'

Beliau kemudiannya berkahwin dengan buah hatinya, Klara. Mereka ingin membuktikan kajian Polgar, lalu mereka memilih kaedah permainan catur kerana kedua ibu bapa ini bukanlah pemain catur. Perkahwinan mereka sangat bahagia sehingga Klara melahirkan 3 anak perempuan hasil perkahwinan mereka.

Anak Klara dan Polgar kini menjadi 3 beradik perempuan paling genius dalam sejarah permainan catur! startuptown | want your children to succeed ada mengulas mengenainya di laman blog mereka.

3 beradik perempuan genius permainan catur

Bagaimana mereka melatih 3 beradik perempuan genius permainan catur ? Mereka tak buat apa pun sebenarnya. Teknik mereka adalah dengan membiarkan anak menunjukkan minat mereka yang tersendiri dalam masa yang sama, mereka memberi contoh yang bagus.

Setiap hari, catur akan menjadi permainan yang menyeronokkan untuk mereka sekeluarga. Polgár melatih anaknya untuk “kegembiraan” dan bukannya “kesempurnaan”.

Menurut Polgár – perkara penting di sini adalah untuk anak-anak gembira. Memang semua ibu bapa mahu anak-anak cemerlang dalam pelajaran atau sesuatu bidang. Tapi menekan dan memaksa mereka dengan disiplin yang ketat bukan caranya.

Hothousing atau mengajar anak tentang sesuatu di usia muda juga bukan jawapannya. Ia akan buat mereka lebih sunyi dan mementingkan diri sendiri. Tambahan pula sikap segelintir ibu bapa yang mempunyai ego terlalu tinggi yang tidak mahu kalah dengan anak orang lain.

Anak si A pandai menyanyi, maka ibubapa ego tinggi ini pun menghantar anaknya mengikuti kelas nyanyian sedangkan anaknya itu pandai dan memang minat melukis. Sepatutnya mereka menghantar anaknya mengikuti kelas lukisan, mungkin satu hari nanti anaknya akan menjadi seorang arkitek, pelukis pelan ataupun pereka pakaian dan mungkin juga pelukis animasi.

Morning sickness ? : tips & petua cara rajin bangun pagi kini terbongkar

5 kunci penting untuk besarkan anak yang pintar


  • Galakkan anak-anak untuk bermain permainan atau membuat sesuatu yang dia suka sejak usia 7 tahun.
  • Tunjukkan kasih sayang anda sejak mereka berusia bawah 5 tahun.
  • Anggap kemahiran mereka tak terbatas (fikir positif).
  • Rancang aktiviti yang menyeronokkan. Jangan asyik rasa dengki dengan kelebihan anak orang lain.
  • Menjadi contoh serta ikutan yang baik kepada anak-anak.

Percayalah, dengan didikan dan kasih sayang yang sepenuhnya dari anda – nescaya anak-anak akan berjaya dibesarkan menjadi bijak lagi baik hati. Fokus kepada kelebihan dan kekurangan anak, bantu mereka dan atasi kekurangan mereka.

Beri mereka peluang untuk menggunakan otak yang mereka ada untuk berfikir, secara tidak langsung hal ini akan mempercekapkan 'motor skills' mereka. Ini juga merupakan salah satu langkah besarkan anak bijak dengan melatih motor skills mereka.

Didiklah mereka seperti orang dewasa dan bukannya kanak-kanak. Jangan terlalu kerap membantu mereka sehinggakan makan pun perlu bersuap, akan tetapi latih dan motivasikan mereka disamping melakukan aktiviti-aktivit yang menyeronokkan bersama.
Show comments
Hide comments

0 comments:

Catat Komen


Top